WYDANIE ONLINE

Przyjmijmy, że co miesiąc dokonaj prezentacji wyników sprzedażowych swojej grupy. Do przygotowania analizy wykorzystujesz roboczy raport zbiorczy zawierający wszystkie transakcje dokonane w minionych okresach. Aby wyświetlić dane konkretnego klienta, np. w celu porównania, musisz każdorazowo filtrować listę po względem różnych kryteriów. Po co niepotrzebnie tracić czas na wielokrotne filtrowanie tych samych wartości? Będziesz mógł ułatwić sobie zadanie, najpierw grupując dane, a następnie zapisując ich układ jako Widok niestandardowy. Dzięki temu jednym kliknięciem myszki będziesz mógł odkrywać potrzebne w danej chwili zestawy danych.

czytaj więcej »

Częste pytanie, na jakie muszą odpowiadać pracownicy działów HR, to: Ile dany pracownik zarabiał w określonym czasie? Jest to potrzebne na przykład przy ustalaniu podwyżki dla pracowników. W tym artykule pokażę, w jaki sposób stworzyć formułę, która odpowie na to pytanie.

czytaj więcej »

Gdy tworzymy raporty, dużo uwagi zwracamy na zbieranie danych. Jest to jednak dopiero połowa sukcesu, ponieważ dane te trzeba jeszcze przedstawić w sposób, który pozwoli odbiorcy jak najlepiej je zrozumieć, szybko wyciągnąć z nich wnioski i zapamiętać wyniki. Do tego używamy takich narzędzi jak tabele czy wykresy.

czytaj więcej »

PowerPivot to bezpłatny dodatek do Excela, który oferuje wiele możliwości analizy danych, niedostępnych standardowo w arkuszu kalkulacyjnym, ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmów pobierania danych z zewnętrznych źródeł danych. W tym artykule opiszemy, w jaki sposób i kiedy stosować ten dodatek, a także pokażemy praktyczne przykłady wykorzystania tego dodatku. W tej części kontynuujemy przykłady opisane w poprzednich częściach artykułu.

czytaj więcej »

Wyznaczenie wartości średniej, maksymalnej czy minimalnej nie jest trudnym zadaniem. Wystarczy zastosować odpowiednią funkcję i gotowe. Problem występuje wówczas, gdy obliczenie ma uwzględniać dodatkowe kryterium i ma dotyczyć każdego z elementów figurujących na długiej liście. Wykonanie zadania staje się wówczas niezwykle pracochłonne. Okazuje się, że wcale nie musi takie być, jeżeli zastosujesz formuły tablicowe.

czytaj więcej »

Jeżeli planujesz wydrukować długą listę, Excela podzieli ją na wiele stron. Niestety, prawdopodobnie zobaczysz problem z analizowaniem jej zawartości na papierze. Nagłówki kolumn znajdą się bowiem tylko na pierwszej stronie i za każdym razem będzie trzeba do niej wracać, aby sprawdzić, do której kategorii należą wartości, np. ze strony 3. Jest szybki sposób, aby temu zaradzić.

czytaj więcej »

Jeżeli przenosimy do Excela różne numery identyfikacyjne, na pewno spotkamy się z pewną denerwującą właściwością arkusza. Otóż przy próbie ręcznego wprowadzenia lub wklejenia do komórki numeru rozpoczynającego się od zera program automatycznie usuwa ten znak.

czytaj więcej »

Według ogólnie przyjętych zasad imię znajduje się zwykle przed nazwiskiem. Niestety taki sposób wprowadzenia informacji do jednej komórki wykluczy możliwość szybkiego utworzenia listy osób w kolejności alfabetycznej. Konieczne będzie rozdzielenie imion i nazwisk do osobnych kolumn, a następnie zastosowanie sortowania według kolumny zawierającej same nazwiska. Czasami będziesz mógł nie mieć aż takiej swobody działania, aby rozbudowywać swoje zestawienie o dodatkowe kolumny pełniące jedynie funkcję pomocniczą przy grupowaniu danych. Pokażemy zatem, jak za pomocą jednej formuły zamienić miejscami imię i nazwisko wpisane do jednej komórki.

czytaj więcej »

Mam arkusz zawierający dane dotyczące produktów składowanych w magazynie. Stworzyłem makro, które przy każdej zmianie wartości w danym wierszu wpisuje aktualną datę i czas do kolumny F. Makro wykorzystuje procedurę Worksheet_Change i w zasadzie wszystko działało dobrze do czasu, gdy postanowiłem zabezpieczyć arkusz i ograniczyć dostęp jedynie do pierwszych pięciu kolumn. Od tego momentu przy każdej zmianie komórek pojawia się błąd kodu makra. Podejrzewam, że jest to spowodowane niedozwoloną zmianą wartości zablokowanej komórki. Czy jest możliwe, aby komórka w zablokowanym arkuszu mogła być modyfikowana przez makro?

czytaj więcej »

W arkuszu umieściłem kontrolkę Pole listy z paska narzędziowego Formularze. Ustawiłem jej działanie w taki sposób, aby pobierała imiona i nazwiska pracowników z innego arkusza. W arkuszu z kontrolką stworzyłem dodatkowo formularz, do którego (za pomocą funkcji INDEKS) pobierane są dane pracownika wybranego z pola listy. Arkusz mam tak sformatowany, że wpisy na liście są znacznie mniejsze niż dane w formularzu. W związku z tym mam pytanie: czy można dostosować czcionkę tego pola listy?

czytaj więcej »