Wymiana danych między plikami

Pracując ze skoroszytami zawierającymi odwołania do innych plików, można napotkać kłopot z łączami przy zmianie lokalizacji pliku. Zwykle jest to duży problem, którego rozwiązanie zabiera sporo czasu. W tym artykule wyjaśniamy, w jaki sposób Excel przechowuje łącza do plików znajdujących się na dyskach lokalnych, mapowanych lub w udziałach sieciowych. Pozwoli to zrozumieć, dlaczego przy zmianie lokalizacji plików powstają błędy przy automatycznej aktualizacji łącza, a także zdobyć wiedzę, jak uniknąć takich sytuacji.

Wykres skumulowanej sprzedaży w porównaniu z budżetem

Podczas monitorowania sprzedaży często trzeba porównać ją do budżetu. Szefowie sprzedaży chcą bowiem wiedzieć, jak wygląda wykonanie budżetu w określonym czasie, np. w połowie miesiąca. Niezwykle przydatne okazuje się prezentowanie poziomu sprzedaży narastająco, czyli pokazanie sumy dotychczasowego wyniku od początku danego okresu (np. miesiąca). Pozwala to bowiem spojrzeć całościowo na dotychczasową sprzedaż bez uwzględniania jej jednorazowych wzrostów czy spadków.

Poprawianie czytelności porównań na wykresach

Jedną z częściej przygotowywanych w Excelu prezentacji jest porównanie wartości zrealizowanych z planowanymi. Aby doprowadzić wygląd wykresu do perfekcji, niekiedy trzeba przy nim spędzić nawet kilkanaście minut. Jeżeli chcemy oszczędzić ten czas, skorzystajmy z rozwiązań zawartych w tym haśle. Pokażemy, jak za pomocą podstawowych typów wykresów zbudować czytelną prezentację porównawczą.

Odpowiedzi na pytania Czytelników

Zobacz, z jakimi typowymi problemami borykają się inni użytkownicy Excela i poznaj nasze praktyczne rozwiązania.

181

Nr 9/2017

Najlepsze triki

Poznaj nasze porady i sztuczki, aby szybciej i efektywniej korzystać z Excela. Dzięki tym trikom szybciej wykonasz swoją pracę. 

Konsolidacja tygodniowych planów (wykonań lub odchyleń) sprzedażowych

W przykładowej firmie produkcyjnej jest zatrudnionych 10 przedstawicieli handlowych. Plany sprzedażowe przygotowywane są w cyklu tygodniowym, obejmującym 4 tygodnie w przód. Jest to ilościowy plan sprzedaży obejmujący 100 różnych produktów. Zadaniem pracownika jest konsolidacja tychże tygodniowych planów otrzymanych od przedstawicieli. Zadanie jest o tyle uciążliwe, że pliki z planami sprzedażowymi są przesyłane co poniedziałek do godziny 10, a pracownik musi je jak najszybciej skonsolidować i przedstawić wyniki zarówno osobom zarządzającym, jak i planistom produkcji, którzy będą mogli przygotować plany produkcyjne na najbliższy czas. Dlatego też narzędzie, które będzie pokazywało już połączone wyniki, powinno pozwalać na szybkie połączenie danych ze wszystkich otrzymanych plików oraz powinno być elastyczne co do zmian.

AEX181