Sposoby podziału i łączenia tekstu w Excelu
Często istnieje potrzeba podzielenia danego tekstu na pojedyncze wyrazy lub wydobycia z niego określonego fragmentu. Przykładem może być zaimportowane dane z systemu finansowo-księgowych gdzie dane znajdują się w jednej komórce, np.”FV/1254784/2015/01/02”. Jest to ciąg znaków zawierających rodzaj dokumentu, jego numer, rok, miesiąc i dzień. Nas natomiast interesuje tylko numer dokumentu. Jeżeli mamy kilka takich pozycji, jesteśmy w stanie w kolejnej kolumnie przepisać te numery. Natomiast jeżeli mamy kilka tysięcy rekordów, to taka operacja będzie bardzo czasochłonna i możemy się pomylić. Excel umożliwia takie operacje przy użyciu funkcji tekstowych oraz narzędzia tekst jako kolumny. Odwrotną operacją jest łącznie kilku tekstów w jeden. Taką czynność można wykonać również przy użyciu funkcji lub formuł w Excelu.
Podstawy tworzenia tabel i wykresów przestawnych
Tabela przestawna jest rozbudowanym i interakcyjnym narzędziem do szybkiego podsumowania dużych ilości danych, tworzenia analiz w interesującym nas układzie oraz o określonym stopniu szczegółowości. W tym artykule pokazujemy, jak utworzyć tabelę przestawną na podstawie danych o kosztach w rozbiciu na poszczególne MPK. Następnie omawiamy, jak przygotować wykres przestawny.
Optymalizacja dostaw do magazynu
Excel służy nie tylko do analizowania informacji z przeszłości. Arkusz kalkulacyjny idealnie nadaje się do tworzenia planów, harmonogramów i prognozowania przyszłych wyników czy zdarzeń. Nie trzeba przy tym mieć specjalistycznej wiedzy analitycznej lub statystycznej. Przydatne informacje, które pomogą w podjęciu trafnych decyzji, możemy uzyskać za pomocą kombinacji prostych funkcji arkuszowych. W tym haśle przeczytamy, jak zbudować zestawienie do planowania dostępności zasobów.
Odpowiedzi na pytania Czytelników
Zobacz, z jakimi typowymi problemami borykają się inni użytkownicy Excela i poznaj nasze praktyczne rozwiązania.
Najlepsze triki
Poznaj nasze porady i sztuczki, aby szybciej i efektywniej korzystać z Excela. Dzięki tym trikom szybciej wykonasz swoją pracę.
Drukowanie analiz – zaawansowane ustawienia
Przyjmijmy, że przygotowujemy ważną analizę, której wyniki chcemy przekazać w postaci drukowanego raportu. Niestety wydruk nie spełnia oczekiwań. Dane, które powinny znajdować się na jednej stronie, zostały rozdzielone, tabela nie jest wyśrodkowana względem kartki, brakuje numeracji stron, a przejrzystość dokumentu pozostawia wiele do życzenia. Próbujemy więc metodą prób i błędów zwężać kolumny czy powiększać czcionkę. W efekcie staranne formatowanie zestawienia w arkuszu poszło na marne. Okazuje się, że wcale nie trzeba zaburzać pierwotnego układu danych, aby je wydrukować. Odpowiednio zdefiniowane ustawienia drukowania umożliwią uzyskanie na papierze czytelnych i estetycznych raportów.