Zaawansowane zliczanie wartości tekstowych

Analizy i raporty, które chcesz sporządzić, bardzo często opierają się na zestawieniach cząstkowych przygotowanych przez innych pracowników. Nie wszyscy wprowadzają dane do arkusza w odpowiedni sposób i zwykle nie przywiązują wagi do ujednoliconego zapisu. Niestety, nadanie spójności wartościom w arkuszu spada później na Ciebie.

Wyszukanie błędnego numeru PESEL

Numer PESEL jest wymagany w wielu drukach i zestawieniach. Składa się z 11 cyfr i przy wpisywaniu go do arkusza często zdarzają się pomyłki. Proponujemy zatem, aby stosować formuły, które będą sprawdzać poprawność numeru PESEL i dodatkowo wyciągać z niego określone przydatne informacje. Taka weryfikacja może być pierwszym etapem kontrolnym, m.in. przy weryfikacji kontrahenta. W tym tekście pokazujemy, jak zbudować łatwe w użyciu narzędzie, pozwalające na sprawdzenie poprawności numeru PESEL.

Wysyłanie arkusza pocztą e-mail

Gotowy arkusz z raportem sprzedaży planujesz przekazać swojemu szefowi. Najprostszy sposób to wysyłka tego skoroszytu pocztą elektroniczną.

Tworzenie hiperłączy do stron internetowych

Przyjmijmy, że planujesz wypełnić arkusz większą liczbą odnośników do stron internetowych. Każde z hiperłączy powinno mieć nazwę, po której kliknięciu nastąpi automatyczne przekierowanie do odpowiedniej witryny. Jeśli zdecydujesz się na ręczne wprowadzanie każdej informacji, stracisz mnóstwo czasu. Proponujemy zastosowanie pewnych usprawnień.

Sprawdzanie, czy komórka jest ukryta

W obszernych zestawieniach często ukrywa się wybrane wiersze lub kolumny, aby poddać analizie tylko część tabeli. Niezwykle przydatna jest wówczas możliwość odczytania, czy dana komórka jest ukryta czy nie. Stosuje się w takich przypadkach funkcję SUMY.POŚREDNIE. Dzięki niej będziesz mógł przeprowadzić obliczenia z pominięciem komórek ukrytych. Jednak przy obszernym zestawieniu o poziomym układzie metoda ta staje się mało efektywna. Ze względu na to, że Excel nie oferuje oddzielnej funkcji arkuszowej przekazującej odpowiednią informację, zbuduj własną, która będzie działać tak samo, jak inne standardowo używane.

Przenoszenie formuł bez zmiany odwołań

Wielu użytkownikom Excela kopiowanie formuły kojarzy się z wypełnianiem kolejnych komórek kolumny za pomocą uchwytu wypełnienia (znacznika w prawym dolnym rogu aktywnej komórki). Ten sposób przenoszenia formuł powoduje, że odwołania w nich zawarte są zmieniane, jeśli nie zostało zastosowane adresowanie bezwzględne ($A$1). W niektórych przypadkach efekt ten okaże się niepożądany, jeśli chcemy przenieść formułę z jednego miejsca w drugie bez zmiany odwołania.

PowerPivot – wprowadzenie do analizy danych, cz. 3

PowerPivot to bezpłatny dodatek do Excela, który oferuje wiele możliwości analizy danych, niedostępnych standardowo w arkuszu kalkulacyjnym, ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmów pobierania danych z zewnętrznych źródeł danych. W tym artykule opiszemy, w jaki sposób i kiedy stosować ten dodatek, a także pokażemy praktyczne przykłady wykorzystania tego dodatku. W tej części kontynuujemy przykłady opisane w pierwszej i drugiej części artykułu. 

Oznaczanie produktów przeterminowanych kolorem i komentarzem

W firmach zajmujących się sprzedażą czy dystrybucją produktów z określonym terminem ważności często pojawia się problem z wyszukiwaniem produktów przeterminowanych. Praktycznie zawsze mamy wtedy do czynienia z długą listą, z której należy wyselekcjonować produkty przeterminowane.

Oddzielanie danych rzeczywistych od prognozowanych na wykresie liniowym

Wykres liniowy najlepiej zobrazuje rozkład danych w dłuższym okresie. Czasami jednak do zaprezentowania są zarówno dane rzeczywiste, jak i prognozowane. Nie mogą być zawarte na jednej linii, ponieważ odbiorca przekazu nie zorientuje się, od którego miejsca rozpoczynają się szacunki. W tym artykule pokażemy, w jaki sposób podzielić linię na 2 części i wyróżnić je kolorami.