Wyszukiwanie błędów w obliczeniach

Formuły w arkuszach to rzecz niezwykle popularna. Właśnie w nich tkwi potencjał Excela: dzięki formułom złożonym z funkcji arkusza można wykonać niezwykle różnorodne i skomplikowane obliczenia. Jednak czy otrzymywane wyniki obliczeń są na pewno poprawne? Czy brak komunikatów o błędach jest gwarancją poprawnego działania formuły? Oczywiście nie. Odszukanie błędu w formule, która nie komunikuje jego wystąpienia, bywa niezwykle trudne.

Okresowy raport czasu pracy

Jeśli na podstawie danych cząstkowych chcemy sporządzić podsumowujący raport zbiorczy, należy do tego celu dobrać odpowiednie narzędzie, np. tabelę przestawną. Sprawdza się nie tylko w analizowaniu zwykłych liczb, ale także wartości czasu i dat. Dzięki możliwości grupowania danych okresami na podstawie dat cząstkowych zbudujemy raport zawierający jednocześnie wartości tygodniowe, miesięczne i kwartalne.

Drukowanie analiz – zaawansowane ustawienia

Przyjmijmy, że przygotowujemy ważną analizę, której wyniki chcemy przekazać w postaci drukowanego raportu. Niestety wydruk nie spełnia oczekiwań. Dane, które powinny znajdować się na jednej stronie, zostały rozdzielone, tabela nie jest wyśrodkowana względem kartki, brakuje numeracji stron, a przejrzystość dokumentu pozostawia wiele do życzenia. Próbujemy więc metodą prób i błędów zwężać kolumny czy powiększać czcionkę. W efekcie staranne formatowanie zestawienia w arkuszu poszło na marne. Okazuje się, że wcale nie trzeba zaburzać pierwotnego układu danych, aby je wydrukować. Odpowiednio zdefiniowane ustawienia drukowania umożliwią uzyskanie na papierze czytelnych i estetycznych raportów.